Zakupy przez internet

Jako osoby fizyczne – jako konsumenci jesteśmy bardziej chronieni. Biorąc coś na przysłowiową fakturę nasze uprawnienia/ochrona  są zdecydowanie zmodyfikowane, a nawet ograniczone w porównaniu do kupującego będącego konsument. Podobnie nasze uprawnienia nie są tak rozbudowane, jeżeli kupujemy coś od osoby fizycznej, a nie od przedsiębiorcy.

Jeżeli otrzymana rzecz nam nie odpowiada np. kolor, rozmiar, uszkodzenie, wówczas w terminie 14 dni od kiedy rzecz przyjdzie do domu, możemy ją zwrócić nie podając przyczyny zwrotu towaru. Przedsiębiorca nie może żądać od nas żadnej zapłaty związanej z realizacją przez nas prawa do odstąpienia od umowy. Jedyny koszt jaki poniesiemy jest to koszt zwrotu przesyłki do przedsiębiorcy. Kiedy odsyłamy, przedsiębiorca ma obowiązek w terminie 14 dni od otrzymania zwróconego towaru zwrócić nam pieniądze za produkt oraz koszt przesyłki do nas wysłanej od przedsiębiorcy. Prawo zwrotu nie obejmuje wszystkich przypadków i są to przykładowo nagrania audiowizualne lub oprogramowanie komputerowe, których opakowanie zostało naruszone przez konsumenta. Podobnie nie mamy prawa zwrotu, jeżeli zamówiliśmy rzecz na nasze specjalne zamówienie, jak np. przedmiot z grawerem naszego pomysłu, wówczas prawo odstąpienia jest wyłączone. Art. 38 ustawy o prawach konsumenta zawiera katalog umów od których prawo odstąpienia nie przysługuje.

Nie można odmówić przyjęcia zwrotu produktu zakupionego w sklepie internetowym, a odebranego przez konsumenta w sklepie stacjonarnym. Należy pamiętać, że choć odbiór towaru odbywa się w sklepie stacjonarnym, to umowa sprzedaży i tak została zawarta w sklepie internetowym sprzedawcy – na odległość. Dlatego konsumentowi będzie przysługiwało prawo odstąpienia od umowy zgodnie z art. 27 ustawy o prawach konsumenta.

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy Konsument ma obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy lub przekazać ją osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze rzecz. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem.

Gdy zamawiany towar przychodzi z opóźnieniem, a data była istotna np. zamówiony towar stanowić miał prezent urodzinowy, wówczas w terminie 14 dni od otrzymania opóźnionej przesyłki możemy od umowy odstąpić i odesłać towar. Oczywiście przedsiębiorca będzie zobowiązany zwrócić nam pieniądze za towar.

Gdy otrzymujemy przesyłkę której nie zamawialiśmy wówczas za taki towar płacić nie musimy, możemy z nim zrobić to co chcemy. Nie musimy również takiego towaru odsyłać, ani w żaden inny sposób reagować, odpowiadać na taką przesyłkę. Brak naszej odpowiedzi na taką przesyłkę nie będzie stanowić zgody na zawarcie umowy.  Przedsiębiorca tak działający działa wyłącznie na własne ryzyko. Przede wszystkim nie musimy się stosować do wskazówek otrzymanych od przedsiębiorcy.

Jeśli towar kupujemy w sklepie stacjonarnym sytuacja wygląda diametralnie odmiennie. Kupując pełnowartościowy towar nie mamy prawa na odstąpienie od umowy – nie możemy zwrócić towaru chyba, że sprzedawca przewiduje taką możliwość w terminie przez siebie wskazanym, przy czym termin ten nie musi wynosić 14 dni, ale może to być termin zarówno dłuższy, jak i krótszy. Tylko towar uszkodzony, wadliwy można zwrócić bez konsekwencji.

Powrót